K-pop yıldızı Karina, romantik ilişkisi için özür diledi; “süper hayranlar” K-pop yıldızlarının hayatını nasıl etkiliyor?

T24 Dış Haberler

K-pop yıldızı Karina, Mart ayının başlarında Instagram hesabından bir özür yayımlayarak aktör Lee Jae-wook ile bir ilişkisi olduğunu kabul ettiği için kendisini destekleyen hayranlarını şaşırttığını açıklamıştı. 

Karina’nın bir ilişkisi olduğu için özür dilemek zorunda hissetmesi, K-pop sektörünün “süper hayranlarının” dünyasına dair bir pencereyi açtı. 

“Hayranlarınızın size verdiği sevgi yeterli değil mi?”

Karina’nın ilişkisine dair haberler çıktığında bazı hayranları menajerlik ajansı önüne, üzerinde “Ortak bir hayale inanarak Karina’nın parlak geleceğini destekledik ama hata yapmışız” yazılı bir reklam panosuyla gittiler. Bir diğer reklam panosunda ise “Hayranlarınızın size verdiği sevgi yeterli değil mi” diye yazıyordu. 

Super Bowl’a erkek arkadaşı Travis Kelce‘i izlemek için katılan Taylor Swift’in tek başına maçın TV izlenme oranını artırdığı ve 1969’da Ay’a inişten bu yana ABD’de en çok izlenen yayın haline getirdiği söyleniyor. Anketlere göre her beş Super Bowl izleyicisinden biri pop yıldızının Kelce ile olan ilişkisi nedeniyle her yıl ligi kazanan Kansas City Chiefs takımını destekliyordu. 

Peki K-pop’ta durumlar neden farklı?

“Sahte bir yakınlık”

Kore medyasından köşe yazarı Jeong Deok-hyeon bu durumu “Hayranlar kendilerini terk edilmiş hissediyor” diyerek açıklıyor. Jeong, K-pop hayranlarının kendilerini yıldızlarla sanki arkadaşmış gibi hissettiğini aktarıyor. 

Bu; bir tarafın hayranlık duyduğu, ancak diğer tarafın bu hayranların varlığından haberdar olmadığı, aşırı miktarda zaman, duygusal enerji ve para harcadığı tek taraflı ilişkilere işaret ediyor. 

Jeong, “Endüstri, hayranları takıntı seviyesindeki hayranlıklarını tüketim yoluyla ifade etmeye giderek daha fazla teşvik ettikçe, [yatırımlarının] ‘karşılığını alma’ arzuları da artıyor. Bu da hayranların bazen tehdide varan taleplerde bulunmasına yol açıyor” diyor. 

Bazıları sanatçıların kendileri ve menajerlik ajanslarının idoller ve hayranları arasında “sahte bir samimiyet” yarattığına inanıyor.

Daha 10 yıl öncesine kadar, K-pop ajanslarının yeni yıldızların flört etmesini ve hatta kişisel cep telefonuna sahip olmasını yasaklaması yaygın bir uygulamaydı.

K-pop ajansları doğrudan iletişim uygulamaları yarattı

Ajanslar da sanatçıları için, hayranlarına idollerinin günlük yaşamlarına bir bakış sunuyormuş gibi görünen sosyal uygulamalar yaratmaya başladı. 

K-pop yapımcısı SM, 2020’de bire bir mesajlaşma uygulaması gibi görünen ama aslında idolün binlerce hayranına aynı anda mesaj bıraktığı bir grup sohbeti olan bir uygulama tanıttı.

Bazı yıldızlar da hayranları için hediyeler aldı ya da onlara bire bir görüşme teklif etti.

Arizona Eyalet Üniversitesi’nde Kore kültürü üzerine dersler veren Areum Jeong, “K-pop ajansları hayranlarına yıldız yaratma gücüne sahip olduklarını söylüyor” dedi.

Pusan Ulusal Üniversitesi’nden Cedarbough Saeji, Karina olayını “hayranların yıldızları ‘terbiye etmeye’ çalıştığı klasik bir vaka” olarak nitelendirdi.

“Hayran emeği”

K-pop için bir düzine farklı dijital müzik platformu var ve her biri şarkıları dinleyen ve indiren kişi sayısına göre kendi Top 100 listesine sahip. Süper hayranlar, her bir platformun kurallarına uymak için ekipler halinde organize olarak bölünüyor ve buraları etkilemeye çalışıyor. 

Kendisini sadık bir K-pop hayranı olarak gören ve favori müzik platformlarında yıldızlara oy vermek için para ödeyerek “hayran emeğine” de katılan Jeong, “Hayranlar grubun başarısı için emek harcıyor. İdolü bir ürün olarak görüyorlar. Ve bu ürünü uzun süre sahnede görmek istiyorsanız, sanatçıların, hayranların ve yönetimin çok çalışması gerekir” diyor. 

Dünyanın en büyük erkek grubu BTS’in milyonlarca kişilik hayran grubu ARMY, grup adına hayırseverlik projeleri üstleniyor ve ayrıca şarkı sözlerinden üyelerin sosyal medya paylaşımlarına kadar BTS ile ilgili tüm içeriği çeviren X hesapları işletiyor.

Jeong, “Süper hayranlar bağış topluyor, oy vermek için kampanya yürütüyor… Bazıları idolleri hakkındaki olumsuz yorumların bildirilmesini sağlamak için çevrimiçi yorumları denetliyor ve ‘kötü’ arama terimlerini kaldırmak için koordineli aramalar yapıyor. Bunların hepsi para ve zaman. Endüstri bundan kazanç sağlıyor” diyor. 

Değişen tutumlar

K-pop köşe yazarı Jeff Benjamin, bazı idollerin kariyerlerinin kırılganlığı nedeniyle kendilerini “hayranlarını mutlu etmek zorunda” hissedebileceklerini söyledi.

“Gruplar genellikle dört ila beş yıl gibi oldukça kısa ömürlü oluyor… Bence Karina’nın özrünü yayınlamasının büyük bir nedeni aespa’da liderlik sorumluluğuna sahip olması ve hayranlarına müziğiyle sıkı çalışmaya devam edeceğine dair güvence vermek istemesiydi” diyen Benjamin, “Bu sanatçıların aşk hakkında şarkı söylemesi ama flört etmenin hoş karşılanmaması çok ironik. Onlar için üzülüyorum” diye ekledi. 

Ancak K-pop küresel ayak izini genişlettikçe, sektördeki tutumlar değişiyor olabilir. Karina’nın uluslararası hayranlarının birçoğu sosyal medyada Karina’nın özür dilemek zorunda kalmasına duydukları öfkeyi dile getirdi. Bazı Koreli hayranlar da Karina’nın özür dilemesinin uluslararası basında yer almasına dikkat çekerek bunun utanç verici olduğunu söyledi. 

K-pop ekonomisi

Allied Market Research’e göre, küresel K-pop etkinlikleri pazarı 2021 yılında 8,1 milyar dolar olarak değerlendirildi ve 2031 yılına kadar 20 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

Gruplar ayrıca uluslararası etkinliklerde sahne almak üzere davet edildi. Örneğin Seventeen, bu yıl Glastonbury Festivali’nde sahne alacak ilk K-pop grubu olacak. BM tarafından özel elçi olarak atanan BTS, 2021 yılında BM’nin New York’taki genel merkezinde sahne almak üzere davet edildi.

K-pop albümleri geçen yılın Ocak ayından Ekim ayına kadar yurtdışında 243,8 milyon dolarlık rekor bir hasılat elde etti. Japonya, ABD ve Çin ilk üç alıcı oldu.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir